De Nederlandse Orde van Procureurs (NOvP) hecht grote waarde aan de kwaliteit en integriteit van haar leden. Iedere procureur die bij ons is ingeschreven, is gehouden aan de gedragsregels, de beroepscode en de kernwaarden van de rechtspraktijk. Als u meent dat een procureur in strijd met deze normen heeft gehandeld, kunt u een klacht indienen.
Waarover kunt u klagen?
U kunt een klacht indienen over gedragingen of nalatigheden van een procureur, zoals bijvoorbeeld:
- onprofessioneel of ondeskundig optreden;
- het schenden van vertrouwelijkheid of integriteit;
- onduidelijke of onredelijke declaraties;
- het niet nakomen van afspraken;
- of andere vormen van handelen die in strijd zijn met de gedragsregels van de NOvP.
Hoe dient u een klacht in?
Een klacht indienen is eenvoudig en kan op de volgende manieren:
- Per e-mail: klacht@novp.nl
- Per post:
Tuchtcommissie NOvP
Postbus 5176 - 2900 ED Capella aan den IJssel
Gebruik hiervoor bij voorkeur ons klachtformulier (PDF of digitaal), dat u kunt downloaden via onderstaande knop:
[Klachtformulier downloaden]
Uw klacht dient de volgende informatie te bevatten:
- Uw naam, adres en contactgegevens
- Naam van de betreffende procureur
- Een duidelijke omschrijving van de gedraging of nalatigheid
- Relevante documenten (indien beschikbaar)
Wat gebeurt er na uw klacht?
Na ontvangst van uw klacht:
- Bevestigen wij schriftelijk de ontvangst van uw klacht.
- De klacht wordt voorgelegd aan de deken voor een eerste beoordeling.
- Indien (na onderzoek door de deken) de klacht gegrond lijkt, wordt deze doorgeleid naar de Tuchtcommissie.
- De Tuchtcommissie voert een onafhankelijk onderzoek uit en stelt partijen in de gelegenheid hun standpunt toe te lichten.
- Binnen redelijke termijn ontvangt u een gemotiveerde beslissing.
Mogelijke uitkomsten zijn o.a.:
- afwijzing van de klacht;
- waarschuwing of berisping van de procureur;
- (tijdelijke) schorsing of uitschrijving uit het register.
Uw rechten als klager
Als klager bent u verzekerd van:
- een zorgvuldige en objectieve behandeling van uw klacht;
- het recht om gehoord te worden;
- een schriftelijke motivering van de beslissing;
- en bescherming van uw persoonsgegevens.
U hoeft geen advocaat in te schakelen om een klacht in te dienen. Het indienen van een klacht is kosteloos.
Belang van toezicht
Met uw klacht helpt u niet alleen uzelf, maar draagt u ook bij aan:
- de versterking van de beroepsethiek;
- het verbeteren van de dienstverlening;
- en het beschermen van toekomstige cliƫnten.
Wij nemen klachten serieus, omdat vertrouwen in rechtsbijstand een fundament is van de rechtsstaat.
Vragen over de klachtenprocedure?
Neem contact op met het secretariaat van de Klachtencommissie via klachtenloket@novp.nl of bel.